تدریس خصوصی و یادگیری ریاضیات

تدریس خصوصی و یادگیری ریاضیات

تدریس خصوصی و یادگیری ریاضیات

تدریس خصوصی و یادگیری ریاضیات

نکاتی درباره بخش پذیری ها


بخش پذیری بر 7 :

اگر یک عدد دو یا چند رقمی داشتیم برای بخش پذیری بر 7 ،

اول : رقم یکان را جداگانه  در 2 ضرب می کنیم .

دوم : رقم های باقی مانده از همان عدد چند رقمی ( منظور به جز رقم یکان) را در نظر گرفته و از مقدار دو برابر رقم یکان ( قسمت قبل)کم می کنیم

سوم :  اگر حاصل صفر شود یا عددی مضرب 7 بدست آید آن عدد بر 7 بخش پذیر است .

بخش پذیری بر 13 :

اول : رقم یکان را در نظر گرفته و آنرا 4 برابر می کنیم   .

دوم : ارقام باقی ماندهاز آن عدد را با حاصل قسمت اول جمع می بندیم 

سوم :  اگر حاصل  عددی مضرب 13 بدست آید آن عدد بر 13بخش پذیر است .

بخش پذیری بر 17:

اول : رقم یکان را در نظر گرفته و آنرا 5 برابر می کنیم   .

دوم : سپس ارقام باقی مانده را از حاصل مرحله اول کم می کنیم

سوم : اگر حاصل صفر یا مضرب 17 باشد بر 17 بخش پذیر است

مثال : (می دانیم 238= 17*14 ) 238 را امتحان می کنیم داریم :


نوشته ای برای آنان که خواندن را دوست دارند - پرویز شهریاری

مقاله ای درباره آموزش ریاضی     از پرویز شهریاری

نوشته ای برای آنان که خواندن را دوست دارند
پرویز شهریاری
بشر برای این نیامده که کورکورانه و از روی نادانی کار کند، بلکه
باید پیوسته با آنچه نادرست است در جدال و با آنچه نارواست در
جنگ باشد.
ژوزف ارنست رنان

روش آموزش امروزی، دو جنبه و یک هدف دارد. دو جنبه آن عبارت است از :
1- روش یادگیری
2- روش ارزیابی
 هدف آن، تربیت آدم هایی است که بتوانند دشواری های جامعه خود یا جامعه جهانی را حل کند.
درباره روش یاد دادن سخنی نمی گویم، چون همه از آن آگاهیم و با آن بزرگ شده ایم و از نتیجه کم و بیش ناگوار آن هم، اطلاع داریم.
روش ارزیابی و نحوه امتحان را هم می شناسیم. تمام شرط ها را برای ترس و نگرانی دانش آموز فراهم می-کنیم و بعد در یک جلسه کوتاه، زیر فشار روحی بی اندازه ای، (دانش) او را (ارزیابی) می کنیم.
من به نادرستی این روش، که به نظرم از بیخ و بن نادرست است، نمی پردازم و تنها به چند نکته جانبی آن اشاره می‌کنم.
ادامه مطلب ...